راهنمای استفاده

پیشگیری از لاستیک سایی خودرو با ۷ ترفند ساده و علل آن

لاستیک سایی خودرو

درک دلایل و دانستن علل وقوع لاستیک سایی خودرو می‌تواند به شما کمک کند تا اقدامات پیشگیرانه برای افزایش عمر لاستیک و جلوگیری از حوادث غیر مترقبه را انجام دهید. عوامل متعددی در فرسودگی لاستیک‌ها و به وجود آمدن لاستیک سایی نقش دارند. لاستیک سایی خودرو یکی از مشکلات رایجی که بسیاری از رانندگان با آن مواجه هستند و این موضوع می‌تواند بر سلامت رانندگی نیز تاثیر گذار باشد.  تا انتهای این مطلب از کورال تایر با ما همراه باشید تا به طور کامل با لاستیک سایی و راهکارهای پیشگیری از آن آشنا شوید.

لاستیک سایی چرخ چیست؟

زمانی که آج لاستیک به هر دلیلی از بین برود و سطح بیرونی لاستیک شکل صافی پیدا کند، این لاستیک ساییده شده یا به عبارت دیگری لاستیک سایی اتفاق افتاده است.

به مرور زمان طبیعی است که آج لاستیک به تدریج کم عمق شود و لاسیک ساییده شود. اما لاستیک سایی غیر طبیعی و غیر معمول در لاستیک مانند ساییدگی نامنظم آج، ممکن است شما را مجبور به تعویض زودتر از موعد تایر کند و روی کیفیت رانندگی تاثیر منفی بگذارد.

چرا ساییدگی لاستیک مهم است؟

آج بسیار کم تایر می‌تواند شرایط رانندگی ناامنی ایجاد کند. زمانی که لاستیک‌ها نتوانند روی جاده بنشینند، راننده ممکن است کنترل وسیله نقلیه خود را از دست بدهد. هنگامی که جاده‌ها خیس یا برفی هستند، عمق آج لاستیک بسیار مهم است. هر زمان که بارندگی بین لاستیک‌های شما و جاده می‌بارد، باید آج آن را قطع کرده و تا حد امکان با سطح جاده تماس برقرار کند. هرچه سطح آج شما کم‌عمق‌تر باشد، هنگام رانندگی در هوای خیس یا برف، به راحتی می‌توانید کشش را از دست بدهید. در نتیجه لاستیک سایی خودرو موضوع مهمی است که باید به آن دقت داشت.

علت لاستیک خوری ماشین چیست؟

در ادامه به مواردی که باعث به وجود آمدن لاستیک سایی خودرو یا به اصطلاح برخی رانندگان، لاستیک خوری می‌شوند اشاره می‌کنیم:

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها

یکی از دلایل اصلی انواع لاستیک سایی خودرو، باد نامناسب درون تایر است. هنگامی که لاستیک‌های شما کم باد یا بیش از حد باد می‌شوند، می‌تواند منجر به الگوهای سایش ناهموار شود. لاستیک‌های کم باد بیشتر در لبه‌های بیرونی ساییده می ‌شوند، در حالی که لاستیک‌های با باد بیش از حد در مرکز سایش بیشتری دارند. برای اطمینان از سایش یکنواخت، ضروری است که فشار باد لاستیک خود را به طور منظم بررسی کنید و سطح باد توصیه شده را حفظ کنید.

انواع لاستیک سایی خودرو

تراز نبودن چرخ ها

یکی دیگر از عوامل مهم لاستیک سایی چرخ جلو و عقب، تراز نامناسب چرخ است. زمانی که چرخ‌های شما به درستی تراز نشده باشند، می‌تواند باعث ساییدگی غیر یکنواخت لاستیک‌های شما شود. تنظیم منظم لاستیک‌های خودرو توسط یک متخصص می‌تواند به جلوگیری از این نوع سایش تایر کمک کند.

عادات نامناسب رانندگی

عادات رانندگی نیز در لاستیک سایی خودرو نقش دارد. رانندگی تهاجمی، مانند ترمز شدید و شتاب‌گیری، می‌تواند باعث سایش بیش از حد لاستیک‌های شما شود. علاوه بر این، چرخش در سرعت‌های بالا می‌تواند لبه‌های لاستیک‌های شما را فرسوده کند. رانندگی استاندارد و اجتناب از مانورهای سخت برای به حداقل رساندن لاستیک سایی ضروری است.

شرایط جاده

شرایط جاده نیز می‌تواند به افزایش لاستیک سایی خودرو کمک کند. چاله‌ها، سطوح ناهموار و زباله‌های موجود در جاده می‌تواند به لاستیک‌های شما آسیب برساند. بسیار مهم است که مراقب شرایط جاده باشید و سعی کنید تا حد امکان از خطرات جلوگیری کنید. اگر با چاله یا دست‌انداز مواجه شدید، سعی کنید سرعت خود را کم کنید و با دقت در اطراف آن حرکت کنید.

بیشتر بخوانید :   آموزش چگونگی براق کردن لاستیک ماشین با روش‌های خانگی

نوع و کیفیت لاستیک

لاستیک سایی خودرو با انتخاب لاستیک‌ باکیفیت کاهش پیدا می‌کند و در نهایت، نوع و کیفیت لاستیک‌هایی که استفاده می‌کنید؛ بر دوام آن‌ها تأثیر می‌گذارد. لاستیک‌ها با توجه به اهداف خاصی مانند رانندگی در تمام فصول یا انواع مناسب برای زمستان و .. دارای آج‌ها و ترکیبات مختلفی هستند. تفاوت قابل توجه در طول عمر انواع لاستیک‌ها مطابق با نیازهای شما می‌تواند  برای شما تجریات مختلفی را ایجاد کند.

راهکارهای پیشگیری از لاستیک سایی خودرو چیست؟

لاستیک سایی در طول زمان بخش اجتناب‌ناپذیری از داشتن وسیله نقلیه است، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای به حداقل رساندن لاستیک سایی غیر معمول و افزایش عمر لاستیک‌های خود انجام دهید. با رعایت برخی اقدامات پیشگیرانه ساده، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که لاستیک‌های خود به طور یکنواخت فرسوده می‌شوند و عمر طولانی‌تری دارند. بیایید چند راه موثر برای جلوگیری از سایش لاستیک را با هم بررسی کنیم:

  1. تنظیم باد تایرها: به طور مرتب فشار باد تایرهای خود را چک کنید و آن‌ها را تا حد توصیه شده باد کنید. نه کمتر و نه بیشتر.
  2. چرخاندن تایرها: چرخش لاستیک یک عملکرد نگهداری ضروری است که به توزیع یکنواخت سایش بین هر چهار لاستیک کمک می‌کند. لاستیک‌های جلو به دلیل توزیع وزن و نیروهای فرمان، سریع‌تر از لاستیک‌های عقب فرسوده می‌شوند. با چرخاندن منظم لاستیک‌ها، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که با سرعت مشابهی فرسوده می‌شوند و باعث افزایش طول عمر لاستیک می‌شوند.
  3. بررسی تراز چرخ‌ها: حداقل سالی یک بار یا در صورت مشاهده علائم فرسودگی نامنظم لاستیک، تراز چرخ خود را توسط یک متخصص بررسی کنید. اصلاح مشکلات تراز چرخ‎‌ها به سایش یکنواخت لاستیک‌های شما کمک می‌کند.
  4. مسئولانه رانندگی کنید: از رفتارهای رانندگی تهاجمی مانند ترمز شدید، شتاب‌گیری سریع و چرخش در سرعت‌های بالا اجتناب کنید. مسئولانه رانندگی کنید و سبک رانندگی صاف و ثابتی داشته باشید.
  5. انتخاب لاستیک مناسب: هنگام انتخاب لاستیک، عواملی مانند الگوی آج، ترکیب لاستیک و ظرفیت بار را در نظر بگیرید. انتخاب تایرهای مناسب به اطمینان از عملکرد مطلوب و طول عمر و جلوگیری از لاستیک سایی خودرو کمک می‌کند.
  6. چکاب فرمان: حتما به صورت دوره‌ای قطعات فرمان را بررسی کنید. در صورت وجود مشکل حتما ایرادها را رفع کنید تا تایرها آسیب جدی نبینند.
  7. بررسی میزان چرخ‌ها: به میزان‌بودن لاستیک‌های خودرو توجه داشته باشید و حواستان باشد که چهار چرخ خودرو باید عمود بر زمین و در یک راستا قرار داشته باشند.

چک کردن سلامت چرخ و نبودن لاستیک سایی

 

دقت کنید:

شاید به نظر برسد تماس همیشگی لاستیک ها با سطح زمین است که باعث فرسودگی تایرهای یک خودرو می‌شود اما در حقیقت عوامل دیگری در ایجاد لاستیک سایی خودرو نقش دارند. یک راننده قهار، خوب به این نکته واقف است که ایمنی یک خودرو به سلامت لاستیک های آن بستگی دارد.

از دیگر عواملی که موجب لاستیک سایی خودرو می شود می توان به وجود یک نقص در ماشین و یا عملکرد اشتباه راننده اشاره کرد. مثلا وقتی سایش تایرهای خودروی شما یک طرفه است باید به دنبال ایراد و مشکلی در روند کارکرد ماشینتان باشید. یکی دیگر از عوامل ایجاد لاستیک‌ سایی خودرو، عدم تعویض به موقع لنت ترمز فرسوده خودروی شماست. پس نسبت به چک کردن لنت ترمز ماشینتان حساس بوده و سعی کنید در موقع لزوم این تعویض انجام شود.

همینطور فرسودگی قطعات سیستم تعلیق  هم می‌تواند در لاستیک سایی خودرو مخصوصا علت لاستیک سایی چرخ جلو از داخل سهیم باشد. اگر بوش طبق ماشین شما دچار پارگی شده حتما نسبت به تعویض لاستیک دارای لاستیک سایی از داخل اقدام کنید.

بیشتر بخوانید :   کاربرد والف لاستیک چیست؟

لاستیک سایی عقب

اشکال مختلف لاستیک سایی خودرو:

ساییدگی آج‌ها می‌تواند در شکل‌های مختلف نمایان شود به طور مثال از کناره لاستیک، از وسط آن و یا  از لبه های بیرونی و درونی. گاهی لبه های لاستیک تیز می‌شود و گاه بر اثر بالانس نبودن چرخ‌های ماشین و یا وجود ایراد در کمک‌های عقب،  لاستیک‌ها پله پله می‌شوند. همه بر این موضوع واقف هستیم که وقتی آج لاستیک از بین می‌رود لاستیک‌سایی خودرو اتفاق میفتد و در نتیجه این فرسایش، شاهد مشکلاتی از قبیل سر خوردن ماشین  و در پیچ های تند، احتمال خارج شدن خودرو از مسیر اصلی هستیم.

بنابراین بهتر است تمام تلاش خود را جهت بهبود عملکرد لاستیک ماشینمان انجام دهیم تا هم خودرو و هم سرنشینان آن از خطر و اتفاقات ناگوار جاده‌ای دور باشند.

برخی عوامل کمک کننده دیگر در پیشگیری از لاستیک سایی خودرو:

  • بالانس کردن چرخ‌ها و چک کردن فشار باد لاستیک به طور متناوب
  • رانندگی با سرعت مجاز
  • بررسی و تنظیم لاستیک ها
  • تراز نبودن لاستیک ها باعث فشار به آنها شده و چون میزان فشار به همه لاستیک ها همسان نیست ، لاستیکی که فشار بیشتری را متحمل می‌شود بیشتر دچار ساییدگی می شود.

بایدها و نبایدهای رانندگی و پیشگیری از لاستیک سایی خودرو!

عادتهای نادرست در رانندگی از قبیل  شتاب ناگهانی و یا ترمزگیری بیش از اندازه در ایجاد لاستیک سایی خودرو موثر بوده و تداوم بر این عادت اشتباه، پدیده لاستیک سایی را زودتر نمایش می دهد. یک راننده هوشیار حواسش به تاریخ مصرف لاستیک‌های ماشینش، وارد شدن ضربه به شاسی‌ها، کجی و ناصاف بودن آن‌ها هست، بابت اطلاع از سلامت شاسی‌ها حتماً به یک صافکار متبحر مراجعه کنید.

یادتان باشد گاهی وجود یک سنگریزه در بین آج‌ها می‌تواند مشکل ساز شود پس حتما چند وقت یک بار برای جلوگیری از لاستیک سایی، آج‌های تایرتان را وارسی کرده تا اگر سنگریزه‌ای بین آن‌ها باقی مانده بتوانید برای خارج کردن‌شان اقدام کنید.

مراقبت و نگهداری از ماشین، مستلزم توجه در گذر زمان به این وسیله نقلیه است و لاستیک سایی خودرو یکی از همان مواردی است که اگر توجه و زمان را در مورد ن آن رعایت نکنید به زودی تایرهای ماشینتان در مدت زمان اندکی فرسوده شده و بازدهی خودروی شما با مشکل روبرو می شود.

جمع‌بندی

نکته‌ای که قابل توجه شما عزیزان باید باشد این است که همانطور که وجود ایراد در فرمان، جلوبندی و دیگر اجزای ماشین باعث لاستیک سایی خودرو می‌شود، ساییدگی و فرسودگی تایرهای ماشینتان علت لاستیک سایی یک طرفه و خرابی یک یا چند قطعه داخلی ماشین است.

در نتیجه، لاستیک سایی خودرو یک مسئله رایج است که با نگهداری مناسب و عادات رانندگی می‌توان از آن جلوگیری کرد. بررسی منظم فشار باد لاستیک‌ها، تراز چرخ‌ها، رانندگی مسئولانه، توجه به شرایط جاده و انتخاب لاستیک‌های مناسب می‌توانند از عوامل لاستیک سایی خودرو جلوگیری کنند و به افزایش عمر لاستیک‌های شما و جلوگیری از ساییدن آنها کمک کنند. به یاد داشته باشید، مراقبت از لاستیک‌های خود نه تنها ایمنی شما را تضمین می‌کند، بلکه در دراز مدت باعث صرفه جویی در هزینه شما نیز می‌شود.

سوالات متداول

لاستیک سایی چرخ چیست؟

زمانی که آج لاستیک به هر دلیلی از بین برود و سطح بیرونی لاستیک شکل صافی پیدا کند، این لاستیک ساییده شده یا به عبارت دیگری لاستیک سایی اتفاق افتاده است.

علت های ساییدگی لاستیک چیست ؟

تنظیم نبودن باد لاستیک‌ها
تراز نبودن چرخ ها
عادات نامناسب رانندگی
شرایط جاده
نوع و کیفیت لاستیک

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *