راهنمای استفاده

مهمترین عوامل خرابی لاستیک ماشین را بدانیم، پیشگیری قبل از دردسر!

خرابی لاستیک ماشین

خرابی لاستیک ماشین از جمله مواردی است که ممکن است توسط رانندگان پشت گوش انداخته شود اما بهتر است بدانید که اتفاقاً از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است. چون دقیقاً ایمنی ماشین را در طول سفر تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شما تا چه اندازه به خودروی خود اهمیت می‌دهید؟ به موقع همه چیز را بررسی می‌کنید؟ ماشین خود را برای چکاپ دوره‌ای پیش کارشناس حرفه‌ای و مراکز تعمیر می‌برید؟ تعویض روغن به موقع دارید؟ خرابی لاستیک ماشین را چند وقت یکبار چک می‌کنید؟ تعمیرکاری دارید که انقدر برای چکاپ ماشین به او مراجعه کرده باشید که حالا تبدیل به یکی از آشناهایتان شده باشد؟

شاید هم از آن دسته افرادی باشید که یا اصلاً حال و حوصله رسیدگی به وسیله نقیه‌شان را ندارند و یا فکر می‌کنند چون یکبار پول خرید اتومبیل خود را داده‌اند دیگر باید برای همیشه از خدمات رایگان درب منزل برخوردار باشند.

نه دوست عریز اگر شما هم از این دسته افراد هستید خبر بدی برای‌تان داریم. ماشین شما در حال فرسودگی است و اگر به موقع به آن رسیدگی نکنید ایمنی آن به شدت پایین می‌آید.

همانطور که موتور ماشین و اجزایش هر چند وقت یکبار احتیاج به بررسی و تعویض اقلام مصرفی دارند چرخ‌های ماشین نیز احتیاج به بررسی و تعویض تایر دارند.

خرابی لاستیک ماشین

اما دقیقا چه چیزی باعث خرابی لاستیک ماشین می‌شود؟

خرابی لاستیک ماشین می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. و البته که علائمی هم دارد که اگر آن‌ها را بشناسید می‌توانید به موقع از خرابی لاستیک ماشین خود پیشگیری کنید. و دردسرهای احتمالی را هم متحمل نشوید.

همان‌طور که میدانیم تایر ماشین‌ها از مواد لاستیکی و ساختار پلیمری ساخته شده‌اند. انتظار می‌رود که مواد لاستیکی و پلیمری انعطاف پذیری بالایی داشته باشند و آسیب نبینند. بخش اول این طرز فکر درست است و این مواد منعطف هستند اما عوامل مختلفی مثل آب و هوا، در معرض نور خورشید قرار گرفتن، اوزون و عوامل دیگری می‌تواند به مرور زمان به متریال تایرها آسیب وارد کند و باعث خرابی لاستیک ماشین شود.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علائم و عوامل خرابی لاستیک ماشین بپردازیم تا هم در این زمینه اطلاعات مفیدی را در اختیار همراهان عزیز کورال‌تایر گذاشته باشیم و هم بتوانیم نقشی حتی اگر شده کوچک در ایجاد فرهنگ رانندگی ایمن‌تر داشته باشیم. پس با کورال‌تایر همراه باشید.

خرابی لاستیک ماشین کامیون

علائم خرابی لاستیک ماشین، هرچیزی که باید به آن دقت کنید:

علائم خرابی لاستیک ماشین دقیقاً همان نشانه‌هایی هستند که اگر آن‌ها را بشناسید و تشخیص دهید، بررسی آن‌ها در طول سفر خیلی می‌تواند به شما در گرفتن تصمیم درست برای تعویض به موقع لاستیک ماشین کمک کند. این موضوع را اصلاً پیش پا افتاده در نظر نگیرید.

  • شکل ظاهری

اگر هر تغییری در شکل ظاهری تایر ماشین خود مشاهده کردید مثل حالت پنچری یا کم بادی آن را به پای احتمال خرابی لاستیک ماشین بگذارید و اصلاً ریسک نکنید که به حرکت کردن با وضعیت موجود ادامه دهید.

  • وجود ترک‌های ریز و درشت

همین ترک‌های ریز که شاید خیلی به چشم نیایند یکی از علائم خرابی لاستیک ماشین هستند که باید به آن‌ها دقت کرد. این علامت به شما نشان می‌دهد که وقت تعویض لاستیک‌ها رسیده و اگر اقدام نکنید خطر ترکیدن آن‌ها وجود دارد.

  • برآمدگی روی لاستیک

وجود تاول و برآمدگی در دیواره‌های لاستیک از علائم Car tire failure یا همان آسیب تایر ماشین است. البته بهتر است بگوییم وجود برآمدگی نشانه وجود آسیب در قاب داخلی لاستیک‌هاست. این آسیب به این صورت مشکل ایجاد می‌کند که باعث می‌شود فشار هوا به لایه‌ بیرونی لاستیک برسد. فراموش نکنید لاستیک‌های دارای فرورفتگی یا تاول روی دیواره کناری باید در سریع‌ترین زمان ممکن تعویض شوند؛ و البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که برای تعویض لاستیک‌های ماشین خود به نمایندگی های برندهای معتبر مراجعه نمایید که هم از خرید خود مطمئن باشید و هم از خدمات پس از فروش آن‌ها.

  • تست سکه، بررسی وضعیت آج لاستیک

خرابی لاستیک ماشین همیشه فقط از طریق کم و زیاد شدن باد لاستیک قابل تشخیص نیست. گاهی باید موارد دیگری را هم مورد بررسی قرار دهید. برای بررسی یکی از این علائم خرابی لاستیک ماشین روش جالبی وجود دارد به اسم تست سکه ای.

بیشتر بخوانید :   چرایی و انواع علت کم شدن باد لاستیک‌ ماشین

قبل از اینکه روش تست را توضیح دهیم بد نیست بدانید که اندازه استاندارد آج‌های لاستیک باید به عمق ۱.۶ میلی‌متر باشد. چنانچه به هر روشی متوجه شدید که عمق آنها از این اندازه کمتر است بدانید که وقت تعویض لاستیک ‌است. برای بررسی این علامت خرابی لاستیک، روشی را معرفی کردیم به نام تست سکه‌ای. در این روش کافی است یک سکه را داخل آج‌ها قرار دهید و اگر ارتفاع آنها کمتر از لبه سکه بود معلوم می‌شود که لاستیک‌ها خراب شده‌اند و باید تعویض شوند.

به همین سادگی می‌توانید لاستیک ماشین خود را بررسی کنید.

  • لرزش اتاق خودرو

اگر هنگام رانندگی در یک جاده معمولی لرزش‌های غیر معمولی در اتاق حس کردید به هیچ عنوان به سادگی از کنار آن نگذرید. درست است که اتاق خودرو ممکن است به دلایل مختلفی دچار لرزش بشود اما یکی از دلایل مهم هم خرابی لاستیک ماشین است. بنابراین در چنین شرایطی حتماً لاستیک‌ها را بررسی کنید. اگر خودتان نمی‌دانید چطور این کار را انجام دهید به یک متخصص مراجعه کنید و حتماً نسبت به تعویض لاستیک‌ها اقدام نمایید.

حالا که در مورد برخی علائم اصلی و قابل تشخیص خرابی لاستیک ماشین اشاره کردیم بد نیست در ادامه به دلایل خرابی لاستیک ماشین هم بپردازیم. از جمله مهمترین ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خرابی لاستیک ماشین سواری

دلایل خرابی لاستیک ماشین، عوامل خطر را بشناس: 

 عوامل زیادی ممکن است باعث خرابی لاستیک ماشین شوند. شما هم کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید برای جلوگیری از بوجود آمدن خطرات احتمالی. باور کنید که هیچ کس صدای ترکیدن لاستیک ماشین در حین رانندگی را دوست ندارد. و نه تنها راننده ماشین که حتی رانندگان اطراف رو هم متعجب و وحشت‌زده می‌کند. بنابراین بهتر است برخی دلایل بوجود آمدن این آسیب‌ها را بررسی کنیم.

البته قبل از آن بعضی نکات کاربردی هست که بهتان پیشنهاد می‌دهیم و می‌توانید تا حدی عمر لاستیک خودرو خود را افرایش دهید. بطور مثال فشار هوا را به طور مرتب چک کنید و هر ۶۰۰۰ مایل لاستیک‌ها را بچرخانید و چرخ‌ها را متعادل کنید. حالا ببینیم لاستیک ماشین به چه دلایلی ممکن است خراب بود.

  • میزان باد نامناسب:

خرابی لاستیک ماشین می تواند در اثر میزان باد نامناسب تایر هم اتفاق بیفتد. کم بودن یا بیش از حد زیاد بودن باد چرخ‌ها باعث می‌شود طول عمر لاستیک‌ها به شدت کاهش پیدا کند و منجر به ساییدگی و پارگی زود هنگام شود.

بیشتر بخوانید :   کاربرد والف لاستیک چیست؟

چنانچه کاهش باد لاستیک ادامه پیدا کند می‌تواند باعث ترکیدن یا منفجر شدن لاستیک شود که احتمالاً به دلیل کمبود هوا یا نشت آهسته هوای خارج شده است.

از طرفی باد زیاد تایر موجب کاهش چسبندگی لاستیک به سطح جاده شده و می‌تواند خطر ترکیدگی، ساییدگی و پارگی زودرس داشته باشد.

  • سرعت:

جالب است بدانید که سرعت هم در خرابی لاستیک ماشین تأثیر گذار است. این تأثیر به دو شکل ممکن است اتفاق بیفتد: گرم شدن بیش از حد و آسیب ناگهانی.

وقتی ماشین‌ها با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کنند به همان نسبت لاستیک‌ها گرم می‌شوند و همین مسئله خطر ترکیدن چرخ را افزایش میدهد. گفتیم یکی دیگر از مشکلاتی که سرعت زیاد ممکن است ایجاد کند آسیب ناگهانی است.

به این شکل که در سرعت بالا چنانچه اتومبیل با یک چاله یا برآمدگی برخورد کند ممکن است بطور ناگهانی و به شدت و سریع دچار پارگی و ترکیدگی شود که بسیار هم خطرناک است.

  • ساییدگی و پارگی:

همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم دلایل خرابی لاستیک ماشین به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل میتواند به رانندگی شما ربط پیدا کند. بله درست شنیدید. مهارت شما در کنترل سرعت همانطور که در گزینه قبل اشاره کردیم و در پارک کردن به شکلی که الان برایتان توضیح می‌دهیم در حفظ سلامت لاستیک‌ها بسیار حائز اهمیت است.

هر لاستیک در نهایت نشانه هایی از ساییدگی و پارگی را نشان می دهد اما اگر از لاستیک به خوبی مراقبت شود عمر آن تا حدودی افزایش می‌یابد. بطور مثال بهتر است هنگام پارک کردن مراقب باشید که کناره‌های لاستیک به جایی ساییده نشود. و در کل از ساییدگی کناره‌ها تا جای ممکن جلوگیری کنید.

خرابی لاستیک خودرو

حرف آخر:

از طرفی بهتر است که همیشه برای چکاپ خودرو به متخصصین ماهر مراجعه نمایید و چکاپ چرخ‌ها و وضعیت لاستیک‌ها را هم در برنامه قرار دهید. اینکه بهترین زمان تعویض لاستیک چه وقت است؟ بد نیست اشاره کنیم که قبلاً طی یک مقاله در سایت کورال تایر راجع به همین موضوع صحبت کرده‌ایم که می‌توانید مطلب مورد نظر را مطالعه نمایید.

در نهایت اینکه برای حفظ امنیت خودتان پیشنهاد می‌کنیم همیشه به کیفیت تایری که می‌خرید و برندی که از آن، محصول مورد نیاز خود را خریداری می‌کنید دقت نمایید. کیفیت بالا علاوه بر امنیت به دلیل طول عمر بالاتر اقتصادی تر هم هست. در این مقاله سعی کردیم هم راجع به علائم خرابی لاستیک ماشین صحبت کنیم تا همراهان عزیز کورال تایر بتوانند تا حدودی تشخیص دهند که چه زمانی باید لاستیک ماشین را تعویض نمایند. و هم به چند مورد از دلایل خرابی لاستیک ماشین اشاره کردیم تا عزیزان بدانند چطور عمر لاستیک‌ها را افزایش دهند و یا از خرابی سریع پیشگیری کنند.

منبع:  carcarejoondalup.com.au/top-8-things-ruin-tyres 

 

سوالات متداول

دلایل خرابی لاستیک ماشین چیست ؟

میزان باد نامناسب، سرعت و ساییدگی و پارگی از عوامل اصلی خرابی لاستیک انواع خودرو می باشد.

علائم خرابی لاستیک ماشین چیست ؟

علائم خرابی لاستیک ماشین شامل شکل ظاهری، وجود ترک‌های ریز و درشت، برآمدگی روی لاستیک، تست سکه، بررسی وضعیت آج لاستیک و لرزش اتاق خودرو است.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *